RSS

L’Ada Llorens, la Diagonal i el Tramvia

08 maig

M’ha arribat aquesta carta d’una amiga de la que feia temps no en sabia res, però de la que valoro de manera especial la seva lucidesa. Resulta que la meva amiga és també amiga de l’Ada Llorens, que ha escrit aquesta  explicació-reflexió sobre el tema de la transformació de la Diagonal que no parla de si es pot girar o no a la dreta o l’esquerra, sinò de qüestions molt més importants.  Diu la meva amiga:


“Crec que hi ha gairebé tantes visions sobre el tema com habitants hi ha a Barcelona i res és perfecte. Jo particularment em plantejo quina deu haver estat la raó per promoure ara una proposta d´aquesta “envergadura” quan es podrien destinar molts menys diners a modificar algunes qüestions, si és cert que el que es vol és reduïr el tràfic rodat i potenciar la peatonalització i la bicicleta. Per això, des del meu modest i poc fonamentat punt de vista, no cal fer aquest enrenou i aquesta despesa.  Els que ho creguin interessant us demano que ho reenvieu.”

Doncs, això mateix, que ho reenvio:

tin-tram-2.jpg

LA DIAGONAL: UN PASTÍS DE 50M€ ANUALS

Per transformar radicalment una artèria pública principal com la Diagonal, i un sistema de transport públic secularment comprovat com el Bus o el Metro, el debat ciutadà no pot limitar-se a la decoració, sino que ha d’entrar en l’arrel de l’ordenament urbanístic: estructura territorial de mobilitat, impacte sobre barris afectats, impacte atmosfèric, agents urbans implicats, costos colaterals. El debat de fons real hauria d’haver estat:

1.- Es prioritari pacificar el trànsit d’una artèria vertebradora territorial, al cost de convertir l’Eixample en la nova xarxa de trànsit rodat massiu? Volem abocar els més de 100mil automòbils/día que absorbeix la Diagonal, sobre els ja saturats carrers de Rossellò, Provença, Mallorca i Consell de Cent? O es millor pacificar el trànsit en aquest barri, on el comerç de centralitat minva, aprop de les finestres on la gent dorm, segons el model Cerdà primigeni, recuperat fa poc per l’Agencia d’Ecologia Urbana, amb més carrers tipus Enric Granados?

2.- Cóm s’absorbirà l’impacte atmosfèric de la tala massiva d’arbres? Cóm es compensarà l’absorciò de CO2 de la quadruple filera de palmeres i plàtans centenaris, quines copes  equivalen a 60Has, 6 grans parcs, durant el temps de les obres i fins el creixement dels nous arbres, uns 12 anys?

3.- Quina modalitat de transport públic convé més als ciutadans? Tramvía, Metro o Bus, doncs aquests determinen formes diferents. Induïnt enormes problemes sobre la semaforització de tot el Centre, les opcions municipals A i B dediquen 2 carrils només al Tramvia. El Metro ni es considera per car, i el Bus queda expulsat!  

Tant si guanya A com B, uns 50 milions de billets anuals es transvasaran del Bus a TRAM S.A., imperceptiblement pels usuaris, doncs comprarem la mateixa T10 o el billet, on no es veu a quí els paguem. L’ATM cobra unificadament els billets, amb aparença de servei públic; però desprès, la recaptació es reparteix proporcionalment als respectius usuaris entre els ens integrants, siguin públics: Renfe, FGC i TMB, o els ens privats a qui l’ATM ha donat concessions, com el Tramvía del Llobregat i el Besòs: TRAM S.A. Però el capital de TRAM S.A. es 77% privat: Alstom 20,25%; Fomento de Construcciones y Contratas 19,3%; COMSA 12,4%; Acciona 10,48%; MARFINA 10%(Sarbus, concessionaris Renault); DETREN 4,8%(UTE amb Marfina).

Acceptarem detraure uns 50 milions d’euros cada any de la recaptació de TMB, de proprietat i gestió pública controlable, per regalar-los a la gestora privada TRAM S.A.? Li cedirem gratis 30kms de carril, 15 Has públiques, per explotació privada permanent, a canvi només del cost de l’obra, igual a la facturació d’un sol any? Podrem garantir desprès la viabilitat econòmica del sistema públic de transport metropolità sense aquests enormes excedents en les línies rendibles, que compensen les línies deficitàries? O també privatitzaran aquestes? Front aquestes xifres, el cost d’un nou Metro, o d’un nou túnnel de Renfe, sería calderilla, però el benefici sería públic…

Es tracta d’un regal prou gran al grup de multinacionals i grans constructores: TRAM S.A., com per entendre el cost de 3M€ de l’enorme propaganda, i en plena crisi!

Prou per entendre també perquè necessita ser legitimat. I per tant, que el que s’està plebiscitant encobertament, sí o sí, tant a A com a B, no es res més que un parti pris municipal: la privatització de la Diagonal.

4 de maig 2010

Ada Llorens

Arquitecta, urbanista, paisatgista

Ara ja sabeu per què es molt important  votar, del 10 al 16 de maig, anant’hi o des de casa a www.bcn.cat/diagonal.


 

Etiquetes: , , ,

34 responses to “L’Ada Llorens, la Diagonal i el Tramvia

  1. Elena Alvarez

    8 Mai 2010 at 21:06

    Hi ha una manera molt més econòmica i ecològica i solidària de baixar la circulació de cotxes per la Diagonal i és la gratuïtat del transport públic, si realment es vol potenciar aquest mitjà de transport en front del cotxe privat.
    En un temps d’apretar-se el cinturó, no es poden despilfarrar els diners públics en fer una nova Diagonal, talant arbres i posant vies de tranvies, amb el temps i diners que va costar treure-les.
    El que més m’ha sorprés és que l’empresa TRAM S.A. sigui privada, jo creia que tot el transport públic era servei públic, a excepció dels autocars tipus Sarfa.
    Cal oposar-se al desmantellament de la Diagonal.!!!!

     
  2. Maria

    9 Mai 2010 at 13:05

    http://diagonalopciod.com/ Creus que la consulta sobre el futur de la Diagonal que planteja l’Ajuntament és incompleta i no t’hi sents representat? No et convencen les opcions A i B, però tampoc vols deixar la Diagonal amb el caos actual (opció C)? Creus que un procés participatiu de veritat hauria de tenir en compte les propostes dels ciutadans? Creus que el debat no es pot limitar a escollir entre dues opcions prefabricades amb diferències mínimes? Creus que s’haurien de preveure altres infraestructures que han de recórrer l’avinguda com el metro i les rodalies? Digues NO a les opcions A, B i C. Escull l’opció D, la única dissenyada pels ciutadans i no pels polítics

     
  3. ada

    10 Mai 2010 at 19:34

    Gràcies per penjar el meu article. Podeu seguir un bon debat sobre el tema a TV3.cat/matins. Per més que tots voldríem la D, de moment siguem pràctics i aturem el tramvía A+B, votant ara la C, i desprès ja en parlarem…
    Ada

     
  4. àngels

    10 Mai 2010 at 21:10

    Ada, m’ha agradat molt el teu article que, com explico, em va enviar una amiga comú… m’encantaria seguir publicant reflexions teves sobre el tema, i pots comptar amb “Punts de Vista”… Una abraçada!

     
  5. Alexis

    10 Mai 2010 at 23:33

    Opci… Mostra’n més…ó C, si pogués votar. I la gent que ve de fora de Barcelona que dimonis ha de fer per arribar a qualsevol punt de la ciutat. Cada vegada em fa més mandra anar a Barcelona només de pensar en les cues, càmeres de control fotogràfic, glorietes de 5 carrils i limitacions a 80, ja només faltaria això.
    La gent de Barcelona ja va prou en transport públic, els que estem més cardats som els de les rodalies que no tenim ni trens, ni trambaixos ni pitos ni flautes. Em foten gràcia aquests urbanites que van de hippys ecologistes, com que tenen totes les facilitats del món per desplaçar-se. Però qui s’han cregut que són??? Es creuen el melic del món i són uns egoistes egocèntrics.
    Per cert, reclamo el meu dret a votar en aquesta desició que afecta més a la gent de les rodalies que als mateixos barcelonins. M’indigno al veure aquest repartiment tant desigual a l’hora de fer infraestructures, quina forma de dilapidar els impostos.

     
  6. Toni Campos

    11 Mai 2010 at 12:09

    Siento discrepar:
    Estoy un poquito harto de que desde posiciones “supuestamente” de izquierdas se nos vendan mensajes que analizados un poco a fondo son casposos.
    Es cierto que el trasvase del coche (y del autobus ) se va a beneficiar una empresa privada, pero los coches que pueblan la Diagonal también son privados, y en encima poco sostenibles . Como lo es de privada la empresa TRAM que desde el día que se montaron los tranvias en Barcelona (por cierto lo denunciamos desde la assemblea del transport d’EUIA y seguimos en ello, en solitario, sin que se nos haya unido ningun alternativo sobrevenido).
    Pero es que eso , es indepediente que la Diagonal se reforme o no, y de lo que estamos hablando es de la reforma de la Diagonal, que se reforma , aprovechando que se van a unir los tranvias. Si estos supuestos progres que han salido ahora acordandose de quién gestiona el TRAM, quieren unirse a nosotros serán bienvenidos (aunque llegan con años de retraso). Si lo que quieren es otra cosa que es seguir con el modelo de movilidad insostenible basado en el coche , nos van a encontrar, pero enfrente.
    La unión de los tranvias pretende quitarle cuota de mercado al ¡¡¡Coche!!!, así que ante la primera pregunta ¿que vamos a hacer con 100.000 coches/dia? , la respuesta es intentarlos convertir en 120.000 nuevos ususrios y usuarias del transporte público. ¿y porque el tranvia y no el autobus? Simplemente por una cuestión de capacidad, ya que cabe muchisima más gente en un tranvia que en un autobus (como pudimos comprobar en la prueba de carga que se hizo hace 10 días en la misma Diagonal), además permite una segunda fase de tranvias semidirectos o directos, que pueden hacer muy competitivo en tiempo al Transporte Publico, respecto a otras opciones. ¿y porque el Tranvia y no un metro? Porque es muchisimo más barato. Si hubieramos hecho un metro por la Diagonal, saldrían la misma gente que critica ahora los dos proyectos de la Diagonal, diciendo que se le está dando negocio a las constructoras.
    Si realmente la opción mega-alternativa” es la opción C (llamada virgencita, virgencita que me quede como estoy) que es la que defiende el PP y CIU , que me borren de alternativo (si es que lo he sido alguna vez). La opción C signifa NO unir los tranvias, que desde el punto de vista de movilidad en Transporte Publico, entendida como red unica, es una absoluta barbaridad (ya fue una barbaridad no unirla cuando los construyeron). La opción C significa igualmente apostar por la movilidad en coche (transporte privado también, que tiene de alternativo y sostenible, lo mismo que pueda tener Belen Esteban), para de aquí un tiempo tener que reordenar la Diagonal no con 100.000 coches/dia, si no con 150.000 coches/dia, visto el aumento exponencial del parque automovilistico. Porque no se trata de metre los coches por otro lado, si no de cambiar el modelo (cosa a la que desgraciadamente llegamos años tarde), pero con la opción C llegariamos todavia más.
    Otro argumento que me subleva es que se hable de coste de la consulta. Creo positivo que nos pregunten y con garantias, y es más, me gustaria que se pasarán el día preguntando por otras cosas. Me subleva que se empleen argumentos economicos en contra de la participación ciudadana, basicamente porque la economia no tiene que marcar el grado de participación en las decisiones, más bien tiene que posibilitarlas. Si fuera cierto el argumento económica ¿abogariamos por un dictador o dictadora en 18 años para que nos gobernase durante 60 o 70 años sin gastos electorales, ni de referendum, ni de partidos politicos…? Supongo que el decir que los gatos en participación bienvenidos sean, no debe ser muy “alternativo”, pero yo lo digo.
    Por lo menos no seamos hipocritas, y no vistamos de alternativo un discurso casposo, que por ello es tan asumible por PP y CIU. Por cierto, y ya que hablamos de Cerdà, ¿cual fue el uso que Cerdà daba a la Diagonal? La opción C , ni por asomo.
    Todo lo que sea a favor de Transporte Publico, es una politica social, porque nos iguala, independientemente que tengas dinero para comprarte un coche o no, tengas carnet o no, tengas acceso al coche o no ,etc…
    Y ahora expulsadme de vuestro paraiso alternativo y casposo, pero tarde o temprano, os debereis hacer la pregunta de ¿cuándo cambiamos el modelo de movilidad y no con el modelo de movilidad actual basado en el coche, qué podemos hacer o dejar de hacer?

     
  7. àngels

    11 Mai 2010 at 12:45

    Toni, company, calma… que com saps molt bé, expulsar el cotxe de la nostra vida no passa per posar tramvia a la Diagonal… Tant de bo fos tan fàcil! I si m’envies la ressolució de l’assemblea del transport d’EUiA, amb molt de gust la publico. Per altra banda, a Punts de Vista ningú expulsa a ningú, ni tant sols de paradisos amb caspa… s’ha d’aprendre que no serveix de res tenir un/una mateixa les coses tant clares si no es saben explicar els arguments als demès. Una abraçada!

     
  8. Toni Campos

    11 Mai 2010 at 13:28

    Discrepo de nuevo:
    La unión de los tranvias es importante (y lo lógico por eficiencia) es que se haga por la Diagonal. Además la Diagonal es la calle más larga de Barcelona , afectando al lado Besós y Llobregat de la ciudad, como a la zona montaña y mar. ¿que calle de Barcelona puede decir lo mismo?
    Sólo con eso (con la unión), ganarian los tranvias 70.000 usuarios y usuarias diarios. Pero es que además se da la curiosa coincidencia que en las ciudades donde hay más transporte publico de superficie (Moscú, Praga, Amsterdam, Cracovia, Budapest, Varsovia, etc) hay menos trafico privado en superficie. ¿será por algo?
    Además se han estudiado las experiencias de Munich, Dublin, Burdeos, Estraburgo, o Lyon donde se demuestra que la implatación del tranvia ha quitado coches de las ciudades (no los ha tirado por otro sitio). ¿o estos casos no son ilustrativos?
    ¿alguien se acuerda de todo lo que se llegó a decir del Trambesos y del Trambaix? ¿que nadie lo iba a utilizar? Pues ahora pretendemos desde los barrios que pase con más frecuencia (y en esto también estamos sólos), porque NO cabemos.
    Pero la reforma de Diagonal no sólo es importante para la movilidad. La gente que vivimos en Barcelona y fuera de ella, tendremos kilometros de paseo ¿o igual lo que les fastidia a alguna gente es que “los pelagatos” del extrarradio (Besos o Esplugues) vayamos a pasear a su exclusivo barrio?
    Yo lo único que pido es que la gente no sea tan hipócrita y diga de verdad, porque está a favor de la opción C, ya que se nos acusa a la gente que estamos por la opción A y B de ser vendidos a no-se-cuentas empresas e intereses economicos.
    Basta ya, de gente de pijolandia haciendose el alternativo!!!

     
  9. àngels

    11 Mai 2010 at 14:36

    Toni, ja que insisteixes… De què discrepes ara? De que et demani la resolució de transports? De que és molt difícil expulsar l’automóbil de les nostres vides, perquè hi ha massa interessos involucrats (des de les petroleres fins a les grans indústries de l’automòbil i subministradores, i als centenars de milers de llocs de treball que representen? De què de Punts de Vista no s’expulsi a ningu? De que cal saber explicar els nostres arguments?… La veritat, no sé de què discrepes… I ja que repeteixes lo de “pijolandia”, penso, modestament, que els criteris més o menys estètics haurien d’incluir poc en l’anàlisi dels interessos de classe, perquè hi ha, sense cap dubte, “pijos” d’esquerres i “pijos” de dretes… però francament, no em sembla massa rellevant per a una bona anàlisi de la realitat.

     
  10. Toni Campos

    11 Mai 2010 at 17:00

    Discrepaba de la afirmación de que la reforma de la Diagonal No era crucial en la movilidad de Barcelona, como dabas a entender. Para mi sí lo es, por la razones que explicaba (70.000 usuarios/as más sólo por la simple interconexión). Nos jugamos mucho, desde el punto de vista del Transporte Público , en esta consulta.
    Ponía ejemplos de ciudades donde el tranvia a ganado usuarios a costa del coche y ejemplos donde la penetración del coche no ha sido tan grande , porque ya estaban los tranvias.
    Sobre “pijolandia” que evidentemente va por la autora del texto, no por la gente del blog que no conozco de nada: Mis comentarios no son esteticos, sino de clase. A la señora que escribe el texto de marras y los que lo están distribuyendo les importa un pimiento si TRAM SA es privado o publico (como les importa un pimiento que 10 estaciones de metro de la línea 9 estén privatizadas. ¿de esto no dice nada el texto cuando habla del metro?). En realidad, lo que se pretende es buscar “público” de izquierdas, con argumentos que suenan de izquierdas, para mantener su privilegio de clase, que no es otro, que la supremacia del Transporte Privado (el coche) frente que puede usar todo el mundo, que es el Transporte Público.
    Si sale La opción A y B, puede que la empresa privada gane 50 millones, pero y si sale la opción C ¿no seguirá explotando el TRambaix y el Trambesos como ahora?.
    Lo que pasa que, si gana la opción C, los clientes del buffete de arquitectura de la autora del escrito, podrán seguir yendo a la calle Balmes en sus coches, donde tiene su buffet, y no en tramvia con gente como yo, cosa que pasará en la opción A y B.
    ¿es estetica o es clase social?
    La realidad es que más facil estar en contra de todo, para que nada cambie.

     
  11. àngels

    11 Mai 2010 at 17:57

    Reprodueixo el que m’ha arribat com resposta de l’Albert Recio:
    “No estic d’acord amb un tramvia privat, pero en aquest cas crec que aquesta informacio es una part de la campanya del partit del cotxe, oposat a impedir un canvi en el model de transport i movilitat de la ciutat, dirigida a progres. Si el debat es planteja entre transport public o privat la majoria de la gent d’esquerres aposta pel primer. Per tant per convencer a gent d’esquerres en contra del porjecte es busca un tema diferent i es fa creure que aquesta es la questio crucial. La vida real esta plena de contradiccions i el que cal fer es esbrinar quines son bàsiques en cada moment (per això la historia política de les esquerres esta plena de girs tactics, aliances etc,). I en aquest cas considero que la qüestió principal es trencar l’hegemonia del cotxe (de fet un dels nuclis basics de les economies capitalistes i un gran medi de promoció de l’individualisme social) a la ciutat per raons diverses: us de l’espai public, contaminació, igualitarisme, millora del transport de la gent amb menys recursos etc. Lluita a favor del tramvia no es contradictori, mes aviat el contrari, a exigir que sigui de propietat pública, cosa que no podem fer amb els vehicles privats que son els que guanyen si es perd la opció tramvia.
    Aquest argument ja es va utilitzar com a cortina de fum contra la sala de venopuncio de la Vall d’Hebron. Els que llavors argumentaven contra la privatització callaven l’existència de nombroses subcontractes a l’interior de l’hospital. De la mateixa forma que ara aquests no han dit res amb la privatització recent de 10 parades de la línia 9 del metro. Es treu l’argument de la privatitzacio nomes quan es funcional per atreure clientela.
    Una esquerra alternativa no es consolidara mai si no te un projecte propi i sap quan es te que decantar per una o altre questio. Esta sempre en contra del que promou el poder es tan limitat com estar sempre a favor. La reivindicacio del tramvia de la diagonal porta molts anys demanada per diversos moviments socials. Finalment l’Ajuntament la va fer seva en part per l’evidència de la seva necessitat en part per l’influencia de tecnics que havian valorat l’experiencia d’altres ciutats. Despres van ser primer ERC i despres CiU qui van ficar condicions que han encarit el procés, aixi com l’actitud d’una part del PSC que de fet ha actuat de quinta columnista, al servei del RACC i de la industria de l’automobil. Nomes cal veure les pàgines taronges (grogues) de la Vanguardia per entendre com s’ha articulat la campanya
    Crec per tant que el pamflet que distribueixes (ja m’ha arribat per moltes bandes) es nomes una part de la campanya d’intoxicacio dels partidaris del cotxe. Els que no estan disposats a tolerar un canci de model de mobilitat a favor del transport public, la bicicleta i el peató. Ho sento pero alguna vegada l’anticapitalisme ingenu ens juga males pasades i ens fa caure en mans de falsos companys de viatge.
    Albert Recio

     
  12. àngels

    11 Mai 2010 at 18:12

    Perquè quedi clar que el que calen són arguments i debatir-los amb tota claredat, he reproduit la carta de l’Albert Recio a l’Ada Llorens al bloc. Però no em crec que l’Ada (al menys pel que diu a la seva carta) sigui la partidària oculta de cap lobby del cotxe. Segueixo pensant que el debat entre transport públic i privat és molt més seriós, que es simplifica d’una manera dramàtica la oposició entre públic i privat, i que la manera com es vol presentar la resposta a les solucions de transport a la Diagonal deixa moltes preguntes fonamentals sense resposta… I tampoc em crec que calgui desqualificar a la gent per donar arguments, perquè no va per la Diagonal la contradicció principal… si de cas, pels bancs de la Diagonal (i no precisament els de seure). Però si ens centrem amb tanta inflexibilitat en qüestions menors i no ben explicades, no és estrany que ens trobem massa sols davant les escomeses ideològiques de veritat, i que ens agafin cansats, i a contrapeu.

     
  13. elena martin alcón

    11 Mai 2010 at 21:23

    Nunca hubiera pensado que plantear distintas opciones a la remodelación de la Diagonal desde un mismo planteamiento de izquierdas, pudiera suscitar semejantes descalificaciones personales .No voy a extenderme más de la cuenta ya que suscribo todas las respuestas de Angels pero si quiero dejar claro que vivoi en la calle Balmes mi trabajo esta en el barrio de Sant Gervasi me desplazo siempre en transporte público no soy casposa y pija lo justo.

     
  14. Salva TORRES

    11 Mai 2010 at 22:50

    Hola sóc el Salva a qui en Albert RECIO, amic meu de Nou Barris, mov. veinal, ha dirigit aquest migdia la carta que has reproduït.
    Aquest mati he rebut el text de l’Ada. L’he llegit i l’he enviat a les xarxes del Districte. Em semblava una opinió a tenir en compte que no apareix als mitjans de comunicacio. Després també he rebut email del Toni CAMPOS; EUiA al govern amb Hereu. També de Albert RECIO. Be, m’he sentit des de planfletari a caspos. Tots dos estaven d’acord en que difondre el text de Ada era fer el joc a la dreta i al càrtel del RACC.
    Hem volien fer optar per guateMALA abans que guatePEOR. Crec com vosaltres que la discussió és més profunda que TRAM si o no.
    Mai he tingut cotxe. Sempre he utilitzar transport públic.
    Sincerament crec que les necessitats pressupostaries de Barcelona haurien de passar per altres costats més socials que el TRAM de la Diagonal privatitzat. Ja n’hi ha prou de Barcelona d’aparadors i megaprojectes. Ara la gent dels barris!!!

     
  15. àngels

    12 Mai 2010 at 10:04

    Elena, Salva, totalment d’acord amb vosaltres…I subscric totalment, com Salva Torres, que la discussió és MOLT i MOLT més profunda… Gràcies pels vostres comentaris.

     
  16. Ivan

    12 Mai 2010 at 16:58

    Lamento no confirmar els arguments dels senyors Albert Recio i Toni Campos, però ni sóc pijo (tinc 30 anys i un sou ni tan sols mileurista) ni menys encara defensor del càrtel del cotxe (segueixo tenint 30 anys i no he tingut mai cotxe ni carnet de conduir), i malgrat tot he votat l’opció C.
    ¿Per què? Personalment (que no principalment) perquè jo i la meva família vivim a l’Esquerra de l’Eixample, i la reforma de la Diagonal NO fa desaparèixer els cotxes, sinó que senzillament els fa anar per una altra banda (per davant de casa meva i també la de mons pares).
    Benvinguda sigui tota política municipal en contra del cotxe i en favor dels vianants, els ciclistes, el transport públic i els tramvies. Però l’actual reforma no ho és (o, millor dit, no ho és a nivell de ciutat, sinó només a la Diagonal).

     
  17. Toni Campos

    12 Mai 2010 at 17:15

    No entro en descalificaciones personales, pero la tal Ada Llorens la semana pasada (creo que el dia 6 de Mayo) se presentó para crear una lista al Parlament llamada “Crida a la Unitat Popular” , cuyas siglas no tienen nada que ver con la CUP (Candidatures d’Unitat Popular), pero que crean la confusión necesaria para que la CUP de toda la vida no pueda presentarse con garantias al Parlament, con el consiguiente cabreo de la CUP de toda la vida.
    Con lo del tranvia ha hecho igual, generar confusión, porque aunque gane la opción C, el tranvia va a ser privado igual, por no hablar de los 100.000 coches privados que al dia absorve la via (que son privados ¿no?).
    La pregunta es ¿esta señora llamada Ada Llorens, estaria de acuerdo de unir el Trambaix y el Trambesos , aunque fueran 100 % públicos o ni así tampoco?

     
  18. Toni Campos

    12 Mai 2010 at 17:21

    Perdon donde decia “pueda” queria decir “no querian presentarse”

     
  19. àngels

    12 Mai 2010 at 17:38

    Ivan, el que es proposa a nivell de l’Ajuntament segurament provocarà el que anuncies, si es tira endavant, i d’acord també amb que cal donar la benvinguda a qualsevol política municipal que afavoreixi de veritat el transport públic, els ciclistes i els vianants… però això, que ho sigui de veritat.

     
  20. Gerard

    12 Mai 2010 at 18:05

    Què voleu que us digui, votaré A. Amb el nou tram i la progressiva entrada en funcionament de trams de la L9, cada cop hi ha menys excuses per agafar el cotxe per moure’s dins de la ciutat.
    Sense ànims d’ofendre, però això de “la privatització de la Diagonal” em sembla pura demagògia. Vaja, llegint el text de l’Ada sembla com si el culpable de les privatitzacions fós aquesta reforma i no les polítiques neoliberals que les administracions porten aplicant d’uns anys ençà.

     
  21. Ivan

    12 Mai 2010 at 20:28

    Ivan, el que es proposa a nivell de l’Ajuntament segurament provocarà el que anuncies, si es tira endavant.

    Ui ui, Àngels, quina por que em fa això de “segurament provocarà”! 😉 No me’n refio. També la introducció del Bicing (en sóc un sofert usuari) havia de “segurament provocar” tots aquests canvis, i la cosa ha quedat en un nyap mentre els cotxes segueixen sent els amos i senyors de la via pública. Jo no tindria cap problema en votar el canvi a la Diagonal si m’asseguren que és el primer pas per a què en pocs anys s’hagi reduït molt dràsticament la quantitat de cotxes a tota la ciutat. Però sé perfectament que d’aquí a 5 anys hi haurà els mateixos cotxes (bé, potser 5.000 menys), però que els 80.000 que avui passen per la Diagonal ho faran per davant de la porta de casa meva. No veig una política decidida de l’Ajuntament per combatre l’excés de cotxes a la ciutat, sinó petites mesures molt locals que escombren la porqueria cap a d’altres carrers.

    Sense ànims d’ofendre, però això de “la privatització de la Diagonal” em sembla pura demagògia. Vaja, llegint el text de l’Ada sembla com si el culpable de les privatitzacions fós aquesta reforma i no les polítiques neoliberals que les administracions porten aplicant d’uns anys ençà

    Sense ànims d’ofendre, Gerard, però és molt agosarat dir que l’Ada diu això. I tampoc no entenc el raonament: si acceptem que “les privatitzacions són fruit de les polítiques neoliberals que les administracions porten aplicant d’uns anys ençà”, per què no ens podem oposar també a aquesta nova privatització? ¿Que potser deixa de ser menys cert (i més demagògic) que es privatitzaria la Diagonal només perquè abans ja hi hagut d’altres casos?

     
  22. àngels

    12 Mai 2010 at 20:39

    Ivan, el que deia és que segurament provocarà el que tu dius.. que quedi clar, perquè jo tampoc entenc què es farà dels cotxes que seguiran arribant a Barcelona, per més que a la Diagonal hi posin tramvia que connecti amb els dos cantons… I Gerard, em sembla molt bé que votis el que vulguis, jo sols he reproduit la carta d’una amiga d’una amiga, ja que els seus arguments no els havia vist enlloc i em semblen dignes de tenir en compte. I vistes i sentides les coses que es veuen i es senten, crec que la possible demagògia de l’Ada Llorens està a les beceroles… Una abraçada a tots dos!

     
  23. Gerard

    12 Mai 2010 at 20:50

    Sense ànims d’ofendre, Gerard, però és molt agosarat dir que l’Ada diu això. I tampoc no entenc el raonament: si acceptem que “les privatitzacions són fruit de les polítiques neoliberals que les administracions porten aplicant d’uns anys ençà”, per què no ens podem oposar també a aquesta nova privatització? ¿Que potser deixa de ser menys cert (i més demagògic) que es privatitzaria la Diagonal només perquè abans ja hi hagut d’altres casos?

    Ivan, quin és el problema, que es posi Tram a la diagonal, o que el tram sigui gestionat per una empresa privada? Des del meu punt de vista només la segona és un problema. Trobo molt respectable que algú també estigui en contra de la primera, però barrejar-les és ganes de marejar la perdiu. O de fer demagògia.

     
  24. Anna

    12 Mai 2010 at 22:35

    Els cotxes que arriben a Barcelona no queden afectats perquè la gran majoria es desvien a Glòries i a Francesc macià. Crec que votar C és fer el joc a la dreta i que s’ha d’anar amb compte quan es vota el que la dreta vol. La Plataforma pel Transport Públic és prou clara i contundent pel que fa a la reforma de la Diagonal, recomano fer una mirada a la seva web.

     
  25. Ivan

    13 Mai 2010 at 0:45

    Gerard, ara t’entenc millor… però tampoc no hi estic d’acord. 😉 I t’ho dic perquè jo mateix considero un problema totes dues coses (el Tram en sí, perquè em portarà molts cotxes al meu barri, i que sigui gestionat per una empresa privada), i no considero que ho faci ni per a marejar la perdiu ni per a fer demagògia. Trobo més demagògia a la frase de l’Anna:

    Crec que votar C és fer el joc a la dreta i que s’ha d’anar amb compte quan es vota el que la dreta vol

    Collons, aquests grans arguments no me’ls havia sentit des de la votació de l’Estatut! 😉 I el que pugui dir la Plataforma pel Transport Públic (que, per cert, m’he llegit i és ben poc didàctic i força propagandístic) no ho tinc massa en consideració des de que van començar a rebre subvencions d’una de les parts interessades (l’empresa TRAM).

     
  26. Toni Campos

    13 Mai 2010 at 6:52

    Ivan:
    Me has descubierto. Soy de la PTP y vivo de las subvenciones del TRAM, pero como soy IMBECIL voy a currar cada mañana (más que nada por disimular).
    También para disimular nos posicionamos en contra de la subida de tarifas del transporte público cada inicio de año (mira los comunicados), y como somos unos vendidos al oro de…, nos da por hacer estudios de Munich, Dublin,Estraburgo, etc, estudios que obviamente son mentira, ya que los representantes (los dos que pudieron venir) de las ciudades citadas, eran de mentira, pues actores en paro, ahora que se ha acabado “Vent del Pla”.
    Los otros estudios que hacemos, sobre Rodalies, el Retbus (supongo que también patrocinado por el TRAM), el Bicing, el plan 2014 sobre ferrrocarril, en realidad los copiamos del manual de los jovenes castores, pues no tienen ninguna base cientifica, pues en el fondo estamos en el mundillo para que nos subvencionen como el Camps o la Rita Barberá.
    Nos has pillao!!!
    Por cierto, te confirmo que los niños vienen de Paris y que los Magos Magos y el Ratoncito Perez existen, porque los hemos visto.
    Firmado: Un corrupto, vendido, subvencionado e ignorarnte de la PTP

     
  27. Carles Medrano

    13 Mai 2010 at 15:34

    Uf, quin debat: l’idealisme de “la perfecció” vers el pragmatisme del “fem un pas” (alguns pensant: sense que es noti massa)…
    Voldría ser positiu, i m’extendré, en el meu argumentari de desacord amb l’escrit de la Sra. Llorens.
    No estic d’acord amb la Sra. Llorens perquè (contestant els seus punts):
    1.- Per reduir els 100 mil cotxes/dia que diu entren per Diagonal es fà la línea L9 de metro (vosté com a urbanista, crec hauría de reflectir això mínimament en el seu escrit… o bé creu és una obra que no la farà servir ningú i no reduirá gens aquest fluxe) i es redueix l’espai del cotxe (ampliant voreres de vianants, fent pagar l’aparcament dels cotxes al carrer, etc..)… com a urbanista que és que m’expliqui com es pacifica el trànsit a l’Eixample si no es dificulta l’entrada a BCN d’aquests 100 mil cotxes/dia i se’ls ofereix transport públic alternatiu. L’Ajuntament va pacificar Av. Gaudí primer, i Enric Granados fà anys… i fà poc va ser Balmes… i ara toca la Diagonal, perquè SÍ és “prioritari pacificar el trànsit d’una artèria vertebradora territorial” que ha de deixar de ser-ho per tornar a ser una Avinguda de (la gent) de l’Eixample i de BCN.
    2.- L’absorció de CO2 eliminada degut a la “tala massiva d’arbres” es compensarà per la disminució de consum de petroli i per la millora de la qualitat de l’aire ambiental de la ciutat (segons l’OMS si aconseguim arribar als nivells recomanats de qualitat de l’aire a l’àrea metropolitana es reduirian en 3500 les morts anuals o en 31000 els casos de bronquitis agudes en nens) i per la plantació d’arbres “massiva” que s’ha fet en totes les entrades de BCN tots aquests anys (recordeu com era l’entrada per Meridiana o per GranVía fins que també es van reformar completament?). Els projectes indiquen que el total d’arbres a l’Avinguda es mantindrà o augmentarà, per no dir a la nova plaça que es crearía a Diagonal/Aragó davant l’escola Ramon Llull, on a més el projecte solventa l’actual problema del pas de vianants per creuar aquestes “artèries vertebradores territorials” i accedir a l’escola des de Sagrada Familia.
    3.- Convé Tramvia, Metro i Bus (però les inversions en Metro les fan les Autonomies no els Ajuntaments, per la qual cosa en 23 anys CiU sols va possar en funcionament part de l’actual L2 aprofitant els túnels fets al tardofranquisme i poc més). Ara que es construeix i es possa en servei Metro i Tramvia, ara voleu la opció del “no més tramvia”. Dieu “el Bus queda expulsat”… expliqueu-me on veieu no es preveu la seva presència i com la regulació semafórica que permetrà al tramvia circular més ràpid impedirà que el bus passi quan passi el tramvia.
    Igualment dieu “tant si guanya A com B, uns 50 milions de billets anuals es transvasaran del Bus a TRAM S.A.” (sorprenent la xifra quan les 108 línies de bus de TMB van fer uns 190 Milions de viatges l’any 2009).
    Que TRAM sigui transport públic de gestió/capital semiprivat és degut a que la inversió realitzada en el tramvia ha vingut en part d’aquestes empreses, en part dels pressupostos públics, i per tant TOT I QUE PREFEREIXO PÚBLIC 100% no em sorpren… amb l’ambient que es respira entre la població, tertúlies i blogs contra lo públic i contra els funcionaris públics (increible quan la majoria són educadors, sanitaris, policies…).
    I NO és creible que tot el guany del tramvia provingui de l’eliminació (inexistent) del bus. El guany del tramvia vindrà de la reducció de l’entrada de cotxes de fora, usuaris que (molts) transbordaran a altres modes de transport (Bus, Metro), i també de guanyar usuaris a Bus i Metro als que la connexió dels tramvies els millora el seu trajecte habitual (usuaris de les línies 6 o 7 o similars que no volen anar al centre sino creuar BCN).
    Per tant, les companyies es repartiran els ingressos (majors per a tothom en augmentar la utilització del transport públic), que per això tenim Unificació Tarifària, no per que s’ho emporti tot la companyia del primer servei que agafa un passatger. En cap cas veig, ni TMB deixaría d’ingressar 50 MEuro ni TRAM captaría aquests diners.
    A més qui digui que l’Ajuntament de Barcelona està per privatitzar-ho tot enganya: va comprar per fer-la pública l’empresa Parc d’Atraccions del Tibidabo, l’empresa de bus privat que anava de pça. Catalunya a l’alta Diagonal va tancar per no poder competir amb TMB (ara TMB també té aire condicionat als busos, van dir..), va lluitar i guanyar un pleit a l’empresa privada que competia irregularment amb TMB en bus turístic, fa un munt d’escoles bressol públiques (el nivell educatiu en el que té competències) i no concerts amb escoles privades, com volen altres…
    En fi, que la Diagonal ara està privatitzada, pels usuaris del cotxe, qui la desprivatitzarà? qui faci carril bici segur, amplii voreres per els vianants i carrils d’us exclusiu pel transport públic serà…
    I per qui vulgui arguments per anar a votar A o B “abundo”…
    – Les opcions A i B sorgeixen de la campanya de l’Ajuntament de recollida d’idees sobre com voliem la Diagonal els ciutadans que vem expressar llavors (2009) la nostra opinió (no sobre futeses del Hereu i bla, bla, bla que diuen LaVanguardia, Intereconomía, CiU i PP… doncs ERC, a la oposició del govern de la ciutat, va propossar la consulta). Cada opció té avantatges i inconvenients, com el món real en que res és blanc o negre, però ambdues milloren molt la realitat actual i NINGÚ M’HA PRESENTAT ENCARA CAP ALTERNATIVA MILLOR més que les que imagino jo al sofá de casa…
    – He votat l’opció A (i podia haver votat la B) perquè:
    a. Elimina els carrils bici insofribles actuals de la Diagonal i els fa segurs per a tothom, com ha de ser.
    b. Elimina carrils de circulació dels cotxes.
    c. Elimina problemes d’accesibilitat en zones concretes (ja dit Ramon Llull, la zona d’un metre d’ample de vorera prop Rosselló,…)
    d. Augmenta els carrils i modes de transport públic, millorant-l’ho… bé, en els meus barris de Sagrada Familia i Fort Pienc, PER FI tindríem transport públic a la Diagonal per què NO EXISTEIX entre Pg. Sant Joan i Glòries.
    e. Augmenta l’espai de pas dels vianants i el fa més segur.
    f. Crea carril de pas de cotxes dels veïns i comercials/serveis a velocitat limitada de 30 km/h.
    g. Disminueix la contaminació acústica i de l’aire a la zona.
    h. Altres
    – L’opció C la va introduïr CiU (el PP mai va donar-hi suport) per acceptar es fes la consulta, calculant així dinamitaven tot (i així serà) perquè a la C cap tothom (sigui per convicció, per bona fe, per desinformació o per mala fe):
    a. Qui NO entén possible reduir l’entrada de cotxes reduint-los l’espai per on circular (a Gràcia han semi-peatonalitzat bona part del centre i, no estic segur però crec recordar, han reduit la circulació un 20-30%, de curta distància és cert, sense augmentar l’oferta de transport públic).
    b. Qui NO entén possible reduir l’entrada de cotxes per la Diagonal, quan el 2015 (?) en que acabin la reforma propossada, la línea L9 de metro estarà acabada (esperem…) o quasi acabada, i tots aquells barris de la Diagonal alta tindran oferta de Metro… i els veïns de Sant Joan Despí i demés no podran dir que el tramvia no els comunica amb tota BCN via metros.
    c. Qui NO creu siguin aquestes les millors alternatives possibles (i optarien cadascú per una de les mil opcions D possibles, millors, però inexistents en aquesta consulta) que preferiran la realitat actual si voten C.
    d. Qui NO vol es faci aquesta obra pensant no és el moment per la crisi o l’alta despesa (quan l’obra no començarà abans de 2012 i ara mateix s’estàn començant les obres del Pg. Sant Joan i altres i ni la dreta ni la ciutadania demanen aturar-les).
    e. Qui MAI vol es facin obres de cap tipus prop casa seva, per les molésties (no veient les millores posteriors).
    f. Qui MAI voldrà deixar de moure’s en cotxe per BCN (80% dels cotxes amb 1 sol passatger) i NO vol agafar el transport públic.
    g. Qui SEMPRE cacareja l’argument de que NO es fà prou transport públic per tal de seguir fent “f” (o pensant “c” i seguir amb la realitat actual).
    h. Qui NO vol res que vingui de l’Ajuntament/Generalitat/Estat/UE/polítics/etc… (que mantindran per sempre la realitat actual…).
    i. Qui NO vol el govern d’esquerres a BCN i creu que així els matxacarà (que espero sols “aconsegueixin” la realitat actual).
    j. Moltes altres, segurament (que no canvien la realitat actual).
    Salutacions

     
  28. Ivan

    13 Mai 2010 at 17:15

    Aviam, Toni, pren-te una til·la. Malgrat que t’entestis en demostrar el contrari jo no he dit que siguis imbècil, ni en cap moment he criticat antigues accions de la Plataforma Pel Transport Públic. Senzillament, he dit que no confio en les seves valoracions en el tema concret de la Diagonal, ja que han rebut diners d’una de les parts implicades.

    Por cierto, te confirmo que los niños vienen de Paris y que los Magos Magos y el Ratoncito Perez existen, porque los hemos visto.

    ¿Insinues (és un dir) que és mentida que hagin rebut diners? Realment no sé del cert quina és la veritat, però el setmanari Directa ha denunciat que “un portaveu de la Plataforma pel Transport Públic ho va destapar durant unes jornades al Col·legi d’Enginyers, en què va reconèixer que aquesta entitat sufragava un 5% de les seves despeses gràcies a donacions de l’empresa TRAM”. [Podeu llegir la notícia en aquest enllaç a llibertat.cat]. També s’ha demanat que s’aclareixi oficialment si és cert o no, p.ex. en aquest text de la CUP sobre el tema, que de pas recomano de llegir, exactament en aquest paràgraf: “- Rebutgem la imposició del tramvia com a única alternativa a millorar la mobilitat a la ciutat, si bé no podem negar els punts forts que comporta aquest mitjà de transport, tampoc podem obviar-ne les crítiques. De manera molt especial, censurem que el consorci TRAM S.A (amb un 77% de capital privat) estigui finançant part de la campanya electoral (de manera confirmada, el cost dels 200.000 euros del vídeo promocional de les opcions A o B, les que inclouen precisament el tramvia), alhora que demanem que s’aclareixi si és cert que aquesta empresa aporta diners als pressupostos ordinaris de plataformes que n’estan fent campanya activa, com la Plataforma pel Transport Públic”.
    I, fins on jo sé, no han desmentit res. ¿No tinc dret a desconfiar-hi?

     
  29. Toni Campos

    14 Mai 2010 at 0:10

    Aquí los datos (estudios, cifras, números…) los ponemos un@s, y “el me han dicho”, “supongo”, “os podeis imaginar”, otros.
    Vencereis, pero no convencereis

     
  30. isa

    14 Mai 2010 at 13:20

    hola, bé despr+es de veure tot el que s’ha dit em faig una mica més la idea, de fet estava indecisa d’anar a votar i finalment ho faré.
    Trobo que hi ha hagut intercanvi de paraules més a nivell personal que no sobre la qüestió en concret.
    El tipus de gent que viu i/o treballa prop de la diagonal pot no tenir res a veure amb cap loby empresarial ni econòmic amb interessos “X”. Potser tenen cotxe, potser no, potser vesteixen d’una manera o d’una altra, potser són de dretes o d’esquerres, …
    Penso que és important i necessari tenir diferents opinions de persones que tenen més informació que d’altres i de persones que tenen una opinió potser sense ser enteses en el tema. És un espai d’un blog obert a tothom i no crec que sigui necessari fer descalificacions personals cap a ningú.
    TRAM S.A. és privat i algunes estacions de la L9 també i segurament d’altres que desconec, això ens hauria de preocupar, ja que els nostres diners públics marxen a empreses privades.
    Jo defenso tot el que sigui públic, tot i que ems preus abusius que ens fan pagar ens donen la sensació de ser privats, però…
    La opció A, B o C potser no són les més apropiades per diversos motius i com ja s’ha dit en un comentari al blog estaria bé tenir una opció D que les i els cituadans poguéssim opinar de manera oberta i fer propostes diferents, ja que posats a gastar tants diners per una reforma tant important estaria bé fer-ho bé.
    Encara no sé què votaré, però estar clar que s’ha de pensar bé.
    gràcies per tota la informació que m’heu donat

     
  31. Mariona Llop

    14 Mai 2010 at 14:31

    En resposta a l’Isa.
    Ja ha existit una consulta popular on demanaven l’opinió de tothom sobre el futur de la Diagonal i, és a partir d’aquets resultats, que s’han dissenyat les dues propostes. No em crec que tots els que defensen una opció D no tinguessin constància d’aquesta enquesta doncs es va poder presentar al llarg de moltes setmanes de forma digital, o a qualsevol centre que depengués de l’ajuntament. Només vull constatar que la consulta que molts demanen ja ha existit.
    Per altra banda espero que tots els que defensen l’opció C no es queixin mai més del col•lapse de la Diagonal i de retruc de tota l’Eixample, de les bicicletes, de les motos que ocupen una tercera part de les voreres, de les furgonetes de repartiment que col•lapsen els carrils laterals…
    Ara és el moment de fer el canvi. Fa molts anys que la Diagonal ha quedat obsoleta i ara hi ha l’oportunitat de modificar-la i amb ella, definir quina ciutat volem. Una ciutat pels vianants o una ciutat a la mida dels cotxes… i si es decideix la segona opció ull! Doncs cada cop hi hauran més cotxes i caldran més grans autovies urbanes!!
    Mariona

     
  32. Toni Campos

    16 Mai 2010 at 17:50

    La opción C ha ganado por el 79 %.
    Hay que aceptar el resultado (todo y que pienso que es un error historico, la decesión).
    pero…¿y ahora qué?

     
  33. angels

    16 Mai 2010 at 18:35

    Toni, era una consulta ciutadana, i ho heu convertit en un agravi personal i polític… Per què ho heu dramatitzat tot d’aquesta manera? No estic gens d’acord amb les maneres que s’ha portat tot aquest assumpte, i millor que de moment ho deixi aquí… Una abraçada!

     
  34. Toni Campos

    17 Mai 2010 at 7:38

    La gente de la opción A y B, debemos asumir y aceptar el resultado, pero la gente de la C , también.
    Asumir, es dar alternativas.
    Soy todo oidos….
    PD: Por cierto ¿el TRAM ha dejado de ser privado?

     

Deixa una resposta a Gerard Cancel·la la resposta